Ústředny.cz

Česká verzeEnglish version
Akce "Stará za novou" - sleva až 25%
e-mail: info@ustredny.cz | Mapa serveru |

Víte co je...

...DSS konzole?
Přídavný panel k systémovému telefonu, obsahující programovatelná tlačítka s kontrolkou pro zobrazení stavu a rychlé volání poboček a vstupních linek ústředny.
Další pojmy

Novinky e-mailem


Doporučení

Domníváte se, že by naše stránky mohly zajímat někoho z Vašich přátel či známých?
Doporučte nás!

Anketa

Používáte ve firmě hlasovou poštu?

Ukázat výsledky

Proč a jakou videokonferenci

Videokonference jsou jedním z nejrychleji rostoucích segmentů v oblasti komunikační techniky. Důvodů, proč jsou videokonference ve firemní sféře stále oblíbenější, je několik – jejich společným jmenovatelem je efektivní a kvalitní mezilidská komunikace.

 

Videokonference jako druhá nejlepší forma komunikace


V dnešní době je k dispozici celá řada komunikačních prostředků, ať už jde o telefon, email nebo instant messaging – všechny jsou používány proto, aby umožnily komunikaci dvou nebo více osob na dálku a omezily tak nutnost cestování.  Jejich výraznou nevýhodou je ale nedostatečná interakce s druhou stranou. Pokud někomu píšeme email, máme pouze velmi omezené možnosti vyjadřování a riziko nepochopení s druhou stranou je značné, především proto, že nemáme k dispozici průběžnou odezvu od druhé strany. Každý z nás jistě vysype z rukávu řadu zkušeností, potvrzujících tento fakt.


Podobné je to v případě telefonátu. Zde je sice možnost okamžité reakce partnera k dispozici, avšak je omezená pouze na zvukový vjem a je přitom známé, že převážná část mezilidské komunikace je neverbální (různé zdroje uvádí 80-90%). Pokud například popisujete někomu po telefonu váš návrh, skládající se z několika bodů, nevidíte, že se při druhé části zamračil a nemáte možnost na tento fakt bezprostředně reagovat.
S rostoucím významem konkrétního jednání tak stoupá potřeba osobního setkání, aby bylo zajištěno opravdu plné pochopení všech zúčastněných. Časté jsou proto schůzky zejména na manažerské úrovni, u projektových či obchodních týmů apod.


Osobní setkání však přináší také negativa, zejména v nárocích na čas potřebný na přepravu na místo schůzky – přidávají se však i další faktory.  Jedná se mimo jiné o únavu z cestování, která následně vede ke snížení pracovního výkonu, v případě mezinárodních cest na velké vzdálenosti zvýšenou také o tzv. jet-lag, způsobený přizpůsobováním různým časovým pásmům.


Dalším, často podceňovaným faktorem jsou komplikace při organizování schůzek. Představme si např. poradu 8 vedoucích regionálních poboček, začínající v 10:00 v Praze – kolik z nich bude na místě v čas a kolik uvízne v zácpě na dálnici D1, případně se zdrží z jiných důvodů? Takovéto organizační zádrhele pak vedou k problémům při průběhu jednání, kdy není v danou dobu potřebná osoba k dispozici, případně se musí k tématům vracet apod. Možným řešením je samozřejmě povinnosti účastníků dostavit se na jednání s velkým předstihem, aby se vytvořila časová rezerva na nepředpokládané události – avšak finanční náklady na takovýto postup jsou u dobře placených odborníků a manažerů obrovské … Stejně tak značná je výše nákladů na samotné cestování – nejen za vlastní dopravu, pokud se jedná o mezinárodní jednání, kdy je využíváno letecké spojení, ale především opět za čas pracovníků, který by mohl být využit efektivněji.


Videokonference proto tvoří optimální kompromis mezi dostatečnou úrovní komunikace a omezením cestování – osobní jednání samozřejmě plně nenahradí, protože ani ty nejlepší modely vám neumožní podat partnerovi ruku či poplácat kolegu pochvalně po ramenou. Vzniklé časové a v důsledku pak finanční úspory jsou však natolik výrazné, že jsou příčinou již zmíněného výrazného růstu obliby a využívání videokonferencí jako druhé nejlepší formy mezilidské komunikace.

 

Jak vybírat videokonferenci


Stejně jako je tomu u jiných produktů, i videokonferencí je na trhu celá řada – za různé ceny a s různými parametry. Jak jsme již zmínili výše, důvodem pořízení videokonference je potřeba poskytnout komunikujícím osobám kvalitní vizuální interakci, proto je vhodné dbát při výběru na opravdu kvalitní přenos zvuku i obrazu. Ten, kdo zatím pouze zkoušel například komunikovat s příbuznými pomocí nějakého jednoduchého vybavení pro videohovory, jako jsou např. aplikace typu Skype v kombinaci s webkamerou a mikrofonem ví, že tento typ spojení má ke splnění potřebných požadavků daleko. Pro opravdu profesionální videokonferenci, která zajistí maximální přiblížení úrovně komunikace téměř na úroveň osobního setkání, je zapotřebí „dospělé“ vybavení, zajišťující zobrazení protistrany optimálně v životní velikosti, současné zobrazení všech účastníků, pokud se jedná o jednání více osob a také plynulý, ničím nerušený provoz ve vysokém rozlišení. „Skutečná“ videokonference také zajistí vyrovnanou úroveň přenosu hlasu u osoby, pohybující se v místnosti, případně doplní přenos o signál z DVD přehrávače či PC, např. prezentaci v PowerPointu.


Před investicí do videokonference je třeba zvážit a zohlednit budoucí použití a podle toho zvolit typ s příslušnými parametry.


První rozhodnutí se týká rozlišení obrazu. Na trhu jsou stále ještě systémy se „standardním televizním“ rozlišením, nicméně z důvodu mnohem větší věrnosti a kvality obrazu je v dnešní době nepochybně správnou volbou systém s vysokým rozlišením, tzv. Full HD.  Nemusíte mít strach, že pokud váš partner bude mít starší systém s menším rozlišením, nebudete spolu moci komunikovat. Systém se pro takový přenos samozřejmě automaticky přepne do nižšího rozlišení – obdobně je tomu v případě nedostatečné přenosové kapacity. Přenos videokonference může probíhat po vyhrazeném ISDN spojení (současně na několika kanálech), avšak z cenových i praktických důvodů je samozřejmě v naprosté většině případů používán přenos po IP sítích. Možná kvalita přenosu a tedy i rozlišení pan závisí na rychlosti, kterou je schopná dosáhnout celá přenosová trasa. Pro Full HD rozlišení je doporučená rychlost alespoň 1,7 Mbps, pro rozlišení na úrovni DVD pak např. postačuje 512 kbps. Není se však třeba obávat potřeby zvyšování kapacity firemního datového připojení, pokud se videokonference nepoužívá trvale – přenos může probíhat po sdíleném připojení, kdy pro zajištění kvality obrazu a zvuku je nasazena prioritizace komunikace – QoS.


Pokud je videokonference nasazena pro častou komunikaci mezi dvěma nebo více stálými lokalitami (např. pobočkami jedné firmy), je možné maximalizovat dojem osobního setkání také vybavením místností stejným nábytkem i malbou zdí. Při umístění obrazovky na konec stolu v zasedací místnosti je možné dosáhnout efektu „pokračování“ stolu na druhé straně, takže se přistihnete, jak podáváte směrem k obrazovce cukřenku, abyste kolegovi na druhém konci republiky nabídli oslazení kávy.


Pokud chcete využívat videokonferenci pouze s jednou protistranou, postačuje vám tzv. point-to-point systém. V případě, že chcete pořádat setkání mezi více lokalitami současně, zvolíte multipoint systém, který vám umožní sledování obrazů z ostatních lokalit na více obrazovkách (případně rozdělený obraz na jedné obrazovce).

 

Otevírají se vám nové možnosti


Častým omylem uživatelů, kteří nemají s videokonferenčními systémy zkušenosti je, že zařízení využijí např. jen pro vzájemnou komunikaci uvnitř firmy, neboť se jedná o uzavřený systém. Opak je pravdou. Pro videokonferenční komunikace existují standardy, které vám umožní komunikaci i s vašimi dodavateli, zákazníky, investory apod. – systémy se dohodnou na tzv. kodeku a dle dostupného rozlišení a přenosové rychlosti samy nastaví optimální komunikaci. Videokonferenční místnosti jsou dnes standardem i v mnoha business centrech, mnozí vaši obchodní partneři tak jistě tuto formu komunikace přivítají.


Při výběru optimálního řešení je vhodné posoudit konkrétní situaci, v případě zájmu vám rádi poradíme – kontaktujte nás prosím.

 

Pro více informací čtěte:


Dotaz / příspěvek do diskuse

Copyright © 2004 STAND CZ spol s r.o. Obsah tohoto serveru je chráněn autorským zákonem. Všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebGet © IT STUDIO s.r.o., 2004